CLICK HERE FOR FREE BLOGGER TEMPLATES, LINK BUTTONS AND MORE! »

Tuesday 4 June 2013

tip-tips focus dalam kelas

  
assalamualaikum semua.. :)
hari ni saya akan berkongsi dengan anda semua tentang tips-tips untuk focus dalam kelas ketika belajar..seperti yang kita tahu,memang ramai pelajar sekolah kita ada masalah dalam kelas terutama focus dalam kelas..ni ade ada tips-tips yang boleh dikongsikan dengan semua..especially for pelajar asrama..memang tidak dinafikan pelajar asrama ramai yang kelihatan mengantuk di dalam kelas..tetapi pelajar luar juga menangtuk dalam kelas..
 
1. Set niat.. 
kalau kita memang ade niat untuk belajar . .kita tidak akan mengantuk dalam kelas.. kita seharusnya set niat awal2 untuk belajar kerana ALLAH.. dapat pahala lagi.. :)
     
2. “Preview” Topik:
ketika belajar mestilah kita ada sedikit kurang faham betul tak ??? tau dah.. so, we as a student , kenalah previem topik yang dipelajari..bila kita tak faham,perlulah bertanya kepada guru..bila kita dah faham,kita akan lebih semangat dan akan fokus dalam kelas.. :)
      
3. Catat Nota
bila kita asyik catat nota je,akan jadi fokus dalam kelas..takkan ngantuk dan sentiasa nak dengar apa yang ckigu cakap and kita takkan pernah tertinggal 1 patah perkataan pun drpd cikgu :)
 4.Postur Badan
bila kita asyik letak kepala atas meja, kita berasa bosan dan takkan fokus dengan pelajaran tersebut..jadi,postur badan terbaik adalah menegak..
     
    
5. Minum Air
sediakan air yang banyak ketika belajar..kerana ia akan membantu kita untuk lebih fokus dalam kelas..air itu membekalkan oksigen yang cukup kepada kita :)


6. tidur yang cukup
seorang pelajar perlulah tidur dalam 6-8 jam sehari..kerana apabila kurang tidur,otak kita akan letih dan sukar memahami apa yang guru ajar dan justeru tidak fokus kerana letih dan mengantuk dalam kelas..

itu sahaja yang dapat saya kongsi pada hari ini..
IN SHA ALLAH ..kalau ada masa kita bertemu lagi :)


-nurlaily shuhada binti hanan-

No comments:

Post a Comment