CLICK HERE FOR FREE BLOGGER TEMPLATES, LINK BUTTONS AND MORE! »

Wednesday 25 September 2013

Pesanan Seorang Kakak kepada Adiknya

"Wahai kakakku..kenapa lemah sungguh kaum Hawa itu? Asyik berteman tangis dan sendu sahaja" adikku yang comel itu bertanya..

"Wahai adikku,,bukan wanita itu lemah dek kerana tangis dan sendunya..Tetapi di situlah wahai adikku,, kekuatan bisa meleburkan ego seorang lelaki.. Menjadi izzah yang paling gah.. Bahkan lebih gah dari egonya seorang lelaki.. kerana sendu rayunya,, Nabi Musa a.s terselamat dari kekejaman Firaun..Duhai adikku,, lembut wanita itu bukan kerana lemahnya tetapi sebagai satu senjata.." kata ku..

"Namun wahai kakakku,,wanita itu fitnah dunia" adikku berkata..

"Pernahkan adikku mendengar,,pesanan Ilahi pada hambanya? Wahai lelaki-lelaki yang beriman.. tundukkanlah pandanganmu dan tutupkanlah auratmu.. Cuba adik nilai.. Pada siapa terlebih dahulu Allah dahulukan pesanannya? Pada hamba yang bergelar Ar-Rijal.. Kerana andai si lelaki menjaga pandangannya,, maka tidak mungkin terlihat akan wanita yang menjadi fitnah pada dirinya.. Dan,,tidaklah Allah lupakan pesanan buat wanita yang bergelar An-Nisa'.. agar memelihara auratnya..kerana di situlh kehormatannya..Bukan fitnah semata-mata jika Ar-Rijal dan An-Nisa' sama-sama mematuhi pesanan Ilahi! Sesungguhnya wanita yang beriman,,yang solehah itu lebih baik daripada ribuan lelaki yang soleh.." terang ku dengan panjang lebar agar adikku mengerti..

"Tapi kakakku,,kenapa wanita itu menjadi peragaan? Tidakkah meraka berasa malu?" adikku melontar pertanyaan yang menarik untukku ulaskan..

"Wahai adikku sayang,,Al-Haya' (sifat malu) ada dalam diri setiap insan dan kewujudannya seiring dengan nafas insani dan Al-Haya' itulah pakaian Iman.. Pada diri wanita itu indah dengan adanya Al-Haya' sebagai pembenteng diri.. Namun,,bila mana Al-Haya' itu lebur,,imannya runtuh.. Kenapa mereka merelakan diri menjadi peragaan? Itu disebabkan mereka sebenarnya 'Paranoid',,merasakan diri mereka belum cukup menatik..Mereka sebenarnya kalah dari segi psikologi.. Namun adikku,,wanita solehah itu pasti melindungkan diri mereka dari perbuatan murahan itu.. Wahai adikku,, 1001 keindahan penciptaan wanita.. Pandai-pandailah dikau menilai..Antara permata dan debu-debu kilauan pasir.. Wahai adikku,,janganlah adik gusar..Tatkala tiada lelaki yang hadir memetikmu..dan jangan engkau sekali-kali merendahkan diri..menyembah tanah..sedangkan engkau sebenarnya telah Allah jadikan begitu tinggi martabatmu..



Ditulis oleh : Maisarah binti Abdul Halim a.k.a Sarah Halim
Dibantu oleh : Nur Amirah Atiqah binti Mohd Faiz Ng -16 -#Peace No War#




No comments:

Post a Comment