CLICK HERE FOR FREE BLOGGER TEMPLATES, LINK BUTTONS AND MORE! »

Friday 18 January 2013

SOLAT SUNAT ISTIKHARAH


assalamualaikum warahmatullah hiwabarakatuh...


       SEBENARNYE SYE X DE PAPE NK TULIS TPI ADE LAH SDIKIT YG NK DIKONGSIKAN BERSAMA KITA  SEBAGAI SEORANG UMAT ISLAM YG BERIMAN KEPADA ALLAH.

SOLAT SUNNAT ISTIKHARAH:



    Hidup terlalu banyak pilihan sehingga kadangkala kita buntu untuk membuat keputusan. Tidak tahu pilihan yang mana lebih baik untuk kita. Kita rasa semua pilihan yang ada adalah terbaik. Baik pada pandangan kita belum tentu baik pada pandangan Allah.

Penyelesaian terbaik di kala kebuntuan sebenarnya adalah menunaikan solat sunat Istikharah. Insya'Allah, Allah akan menggerakkan hati kita untuk membuat sesuatu keputusan dengan benar sebenar-benarnya. Allah lebih mengetahui apa yang terbaik untuk kita.

Rasulullah s.a.w bersabda,
Maksudnya : " Di antara kebahagiaan anak Adam ialah Solat Istikharah (minta pilih) daripada Allah Taala dalam segala urusannya: dan di antaranya kecelakaan anak Adam ialah meninggalkan solat Istikharah daripada Allah pada segala urusannya."


  Solat sunat Istikharah ini boleh dilakukan bila2 masa sahaja,tidak kira waktu siang mahupun malam.Solat sunat Istikharah ini bukan sahaja dilakukan ketika membuat pilihan jodoh, namun ia juga boleh dilakukan ketika membuat sesuatu pilihan yg kita x pasti untuk pilih yg mne satu seprti contoh:

1.  masuk universiti 
2.    course untuk smbung belajar
3.   pekerjaan
4.  jodoh dan sewaktu dgnnyee


Written by: HAIKAL ZAINI

1 comment: