CLICK HERE FOR FREE BLOGGER TEMPLATES, LINK BUTTONS AND MORE! »

Tuesday 7 May 2013

10 FAEDAH MENJAGA PANDANGAN

1. Mengelakkan hati daripada menjadi lemah kerana dengan memandang perkara yang haram akan menyebabkan 'penyakit' mudah bersarang dalam hati.

2. Menimbulkan cahaya dalam hati sehingga dapat dilihat pada wajah dan tindakan.

3. Menyebabkan tepatnya firasat. Pandandangan mata hati akan cepat dapat melihat dan merasakan sesuatu yang tidak difahami oleh orang lain. Shaja' al-Karmani r.a. pernahm berkata yang bermaksud: '' sesiapa yang zahirnya rajin mengamalkan sunnah dan batinnya sentiasa bermuraqabah (merasakan Allah sentiasa memantaunya), menundukkan pandangannya daripada perkara-perkara yang haram, mengawal dirinya daripada syahwat yang diehard kan serta memakan makanan yang halal, maka tidak akan tersilap firasatnya.

4. Mudah memahami ilmu disebabkan terangnya hati.

5. Menguatkan hati, meneguhkan semangat serta memberanikan diri.

6. Menjadikan hati sentiasa gembira dan ceria. Seseorang yang mampu mengawal nafsu kerana Allah pasti Allah s.w.t. akan menggantikan baginya kegembiraan dan kelazatan yang lebih baik daripada maksiat yang dilakukan.

7. Membebaskan hati daripada dipengaruhi syahwat.

8. Menutup pintu dari pintu-pintu neraka kerana pandangan yang berasaskan syahwat membawa kepada maksiat. Larangan Allah s.w.t. benteng yang menegah daripada terjebak dalam perlakuan haram. Apabila benteng ini dirobohkan maka hati-hati!

9. Meningkatkan kreativiti dan kecerdasan akal.

10. Membersihkan hati leka dan lalai daripada mengingati Allah s.w.t. dan hari akhirat.



NAILY IWANI BINTI TUN AZMI
3 IBNU RUSYD :)
~You are in my mind-always~




No comments:

Post a Comment